donderdag 9 oktober 2014

Borstvoeding

 Mijn eerste echte bericht gaat over borstvoeding. Pas wanneer je mama wordt, kom je te weten dat er enorm veel discussie is over dit thema. Aan de basis is iedereen erover eens dat het het beste is wat je kan doen voor je kindje. Maar wij vrouwen zijn de laatste jaren verleerd hoe het moet, dus het loopt zelden van een leien dakje. Daarom kiezen veel mama's er toch voor om kunstvoeding te geven. Ik wil mij hier niet uitspreken over de keuzes die andere mama's maken. Ik hoop alleen dat ze voldoende geïnformeerd waren toen ze dat deden. Want dat is zelden evident.

Zelf wist ik eigenlijk ook niet goed waar ik aan begon. Ik hoorde van andere mama's dat het wel eens pijn deed, dat ze niet genoeg melk hadden of dat ze moesten stoppen omdat hun baby reflux had. Dus ik dacht 'ik ga het proberen en dan zien we wel'. Ik had geluk. Nuja, de eerste twee weken heb ik verdorie pijn gehad. Elke keer als ik haar moest aanleggen deed het pijn. Zoveel soms dat ik in een handdoek moest bijten om haar niet te doen schrikken... Maar dat beterde. Ze kwam genoeg bij en ik had dus genoeg melk. Eens we allebei wisten hoe we het moesten aanpakken, ging het vlot. Ik had dus geluk. Ik had helemaal geen plan over hoelang ik borstvoeding zou geven. Ik zou wel zien, net zoals ik begonnen was. Nu zijn we 9 maanden verder en geef ik nog steeds borstvoeding. Ze eet ook al wel vaste voeding (hierover later meer!), maar toch nog veel melk ook.

Voor mij zijn er een aantal dingen die mij geholpen hebben om ervoor te zorgen dat ik nog steeds borstvoeding geef.
1. Het feit dat het vlot gaat. Het is gratis, gemakkelijk, goedkoop en je hebt het altijd bij. Ik ben lui, dus alles waar ik tijd en moeite mee kan uitsparen is voor mij mooi meegenomen.

2. De aankoop van een degelijke kolf. Ja, kolven is niet leuk en zal dat ook nooit zijn. Maar het verschil tussen die logge bakken die je bij je mutualiteit kan lenen, of een degelijk compact exemplaar is echt enoooooorm! Dit machientje zorgt ervoor dat ik op het werk maar 30 minuutjes nodig heb om haar eten voor de volgende dag bij elkaar te krijgen.
http://www.medela.com/BX/nl/breastfeeding/products/pumping/freestyle.html

3. De juiste kledij om ook in het openbaar subtiel te voeden. Ohja, je moet zeker in het begin wat schroom overwinnen! Maar ook de preutse ik heeft zichzelf overwonnen! Ik voed nu gerust in het openbaar, want je ziet er bijna niets van. Ik vertel je later meer over de juiste kledij.

4. Steun! Het is echt wel heel belangrijk dat je partner en je omgeving je steunt hierin want soms kan het al wel eens zwaar zijn. Je moet niet vergeten dat de nachten vooral voor jouw rekening zijn als je borstvoeding geeft. Je partner kan wel ondersteunen, maar toen mijn man terug ging werken heb ik hem maar zelden gevraagd om 's nachts op te draven. Dat kiest ieder voor zich natuurlijk. Ik ben ook heel blij met een besloten facebookgroepje van mama's die in dezelfde maand als mij bevallen zijn. Nooit gedacht zo'n vriendschap te vinden online.

Belangrijk is dus om je toch goed te informeren over borstvoeding. Elke mama wil het beste voor haar kindje. deze website is een goede plaats om te beginnen! Veel succes!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten